kompilacje
"Tribute To Kryzys" (2 x cd)

Latem planowane jest wydanie płyty "Tribute to Kryzys", na której obecne "gwiazdy" wykonywać będą utwory legendy polskiego rocka.
Poniżej info, przesłane przez Sławka Pakosa z wytwórni W Moich Oczach:

"Ma to być dwupłytowy album. Magura, który jest motorem wszystkich poczynań, pogania poszczególne osoby. Jego konkurs na okładkę przyniósł kilka świetnych projektów (polecam Piotrka z IŁ-62 na grafika, bo robi świetne okładki). Oto nagrania do tej pory zaklepane, nagrane i zebrane: T.LOVE, IŁ-62, PTACY, PUSTKI, COLD WAR, THE BAND OF ENDLESS NOISE, PRAWDA, POKERFACE, OLAF, ALIANS, GROOVEKOJAD. W najbliższym czasie do studia wchodzą: PARTIA i KOMETY, SKARPETA, FARBEN LEHRE i TRAWNIK. Czekamy również na rejestrację utworów przez: PIDŻAMĘ PORNO, DEZERTERa i HEYa. KAZIK, HAPPY PILLS i KAYAH wydają się być zbyt zajęci swoimi karierami, więc nie wiadomo czy ostatecznie coś zarejestrują. ŚWIAT CZAROWNIC (z udzialem Świetlickiego Marcina) czeka na miks nagrań, który R. Brylewski chce ostatecznie wykonać w Poznaniu. Magura rozmawia z KILLA FAMILLA, ja jeszcze będę atakował Vojtka Vaglewskiego, który podobno się nakręcił. Przypominam, że lista wykonawców nie jest jeszcze zamknięta. Każdy, kto czuje się zobowiązany do wyrażenia swego zainspirowania KRYZYSEM niech da znak życia. Materiał będzie dwupłytowym boxem. Dystrybucją zajmie się Pomaton EMI. Chyba nie dotrzymamy terminu czerwcowego i przełożymy wydanie na festiwale w Żarnowcu i Jarocinie."
Sławek Pakos
Strona wytwórni W Moich Oczach: www.wmoichoczach.com.pl.


Info Kryzysowe

KRYZYS:
Był jedną z pierwszych formacji nowofalowych w Polsce. Formacją, która wywarła chyba największy wpływ na rozwój niezależnej polskiej muzyki po rewolcie punkrockowej. Mózgiem zespołu byli Maciej Magura Góralski, perkusista i autor wszystkich textów, obecnie pracownik Muzeum Azji i Pacyfiku, dziennikarz muzyczny i animator buddyzmu oraz Robert Brylewski, kompozytor muzyki, człowiek legenda na poslkiej scenie muzycznej. Współtwórca i lider takch formacji jak BRYGADA KRYZYS, IZRAEL, ARMIA, FALAREK BAND. Zespół istniał w latach 1978-1981 i pozostawił po sobie m.in. wydaną płytę we Francji. W 1996 roku Robert Brylewski wydał kasetę magnetofonową z przekrojem twórczości zespołu, która została uznana za jedną ze 100 najważniejszych płyt polskiego roku. Obecnie niedostępna, zostanie wznowiona na kasecie i płycie na początku przyszłego roku.

Po utwory KRYZYSU sięga liczne grono wykonawców związanych z polską muzyką rockową. Pomysł na płytę powstał gdy w 1999 roku zespół T.LOVE nagrał spontanicznie piosenkę "Ambicja" na swój album. Podczas pracy nad płytą okazało się, że bardzo wielu wykonawców wykonuje piosenki KRYZYSU na swoich koncertach. Przez trzy lata starannie dobieraliśmy wykonawców tak, aby na płycie będącej hołdem dla zespołu KRYZYS umieścić nagrania artystów, którzy w naszym mniemaniu zasługują na miano najciekawszych twarzy polskiej sceny muzycznej. Każdy z zaproszonych gości zaprezentował swoją wizję jakiegoś utworu KRYZYSU. Na płycie te same utwory znajdują się w skrajnie odmiennych interpretacjach, często zupełnie do siebie niepodobnych.

Najbardziej znani artyści na płycie to: T.LOVE, PIDŻAMA PORNO, FUTRO, DEZERTER, Marcin Swietlicki czy MC Glennskii, PARTIA ale również wielu innych. Może mniej znanych, ale nie mniej ciekawych. Często ich wersje są jednymi z najmocniejszych akcentów płyty (np. IŁ-62, STAR'77 czy KARATE KID 157). Są tu również i projekty specjalnie stworzone na tę płytę (np. Marcin Świetlicki z kwartetem smyczkowym, DJ Adamus z członkami zespołu SIRRAH jako FUSY czy dziennikarze muzyczni Teraz Rocka jako JEDYNIE SKAŁA). Łącznie w pracach wzięło około 40 wykonawców nagrywając w kilkunastu studiach nagraniowych. Bardzo ważnym elementem płyty jest jej różnorodność. Znajdują się na niej utwory od cieżkiej muzycki industrialnej czy awangardowej po lekkie utwory muzyki klubbingowej czy wręcz house.

Okładkę płyty składającą się z serii kilkunastu rysunków ilustrujących poszczególne piosenki zaprojektował Wilhelm Sasnal – uznawany obecnie za jednego z najlepszych malarzy nowego pokolenia.


PRASA-RECENZJE:

"Dolina Lalek - Tribute To Kryzys"
premiera 06.10.2003
INFO:
Płyta "Dolina Lalek - Tribute To Kryzys" stanowi dokument epoki, nawet dwóch.

Zespół KRYZYS działał dynamicznie w latach schyłku gierkowskiego PRL-u, 1978=81, był częścią "roku wolności - Solidarności" (1980), etc., w naiwny (choć nie idealistyczny) i młodzieńczy sposób nasze piosenki pomagały nam określić się wobec rzeczywistości społecznej, szkolnej, domowej, etc. Punk był pojedynczym uderzeniem, jak grzmot i błyskawica - już w 1978 pierwsi punkowcy, których spotkałem w Londynie, Mick Jones (The Clash) i Simon Bramley (The Raincoats) mówili: "Punk is over". Nie sposób uczynić z rebelii posady z biurkiem. I może dlatego, iż potrafiliśmy przeminąć, tychkilka piosenek po 25 latach zainspirowało masowy (ponad 40 zespołów!) ruch muzyczny "Tribute To Kryzys"! Zaczęło się to w 1999 roku, kiedy z głupia frant zaproponowałem Muńkowi z T. Love, żeby nagrał jakąś piosenkę starego Kryzysu - doskonale pamiętaliśmy obaj moment inspiracji, po naszych koncertach w świętym mieście Częstochowie. Nastoletni Muniek, jako fan Kryzysu chodził za zespołem i zbierał autografy. Z punkowym "nie!" został przez nas spławiony. Poradzono mu, żeby sam sobie założył zespół (hasło "Do It Yourself!") jeżeli chce być gwiazdą rocka! Następny był młody zespół Pustki, grający w garażowym stylu epoki Kryzysu (2000). Nagrali w Ostrówku koło Warszawy "Święty Szczyt". I tak się zaczął "Tribute To Kryzys". Projekt "Dolina Lalek - The Tribute To Kryzys" rozwijał się organiczne, naturalnie, nieplanowo. Mając przywilej kontaktu z młodym światem muzycznym dzięki intensywnej dziennie DJ-skiej pracy w św. pamięci starej wielkiej Radiostacji Pawła Sito (1999-2001), mogłem spontanicznie pobudzić wyobraźnię i energię zupełnie różnych gatunkowo i wibracyjnie zespołów i skierować w jednym kierunku - KRYZYS!

Oto mamy tych kilka piosenek w najróżniejszych wersjach, ukazujących W PEŁNI oblicze polskiej muzyki młodzieżowej na przełomie millennium. Począwszy od weteranów punk/nowej fali: T. Love, Dezerter, Świetlicki, Olaff Deriglasoff (z kapeli Dzieci Kpt. Klossa), którzy osobiście brali udział w wydarzeniach sprzed 25 lat (i bywali na koncertach Kryzysu), poprzez współczesne, kultowe kapele rock'n'rollowe reprezentujące różne odcienie: Komety, Partia, Skarpeta, Stan Zvezda (psychobilly, rockabilly, ska), Prawda, ID, Pokerface, IŁ-62, Pidżama Porno, Analogs, PDS, Nowy Świat, Farben Lehre, Starzy Singers, Pustki, Gangrena, Strefa Zagrożenia (punk'77, nowa fala, hard core, punk, etc) aż po różnorodne propozycje zespołów działających w ramach "modnych" czy "nowoczesnych" stylów muzycznych: Novika & Futro (electro clubbing), MC Glennski z grupy Groovekojad (funk, big beat, etc), Happy Pills (gitarowy rock), Alians (punk/reggae), Galago (polskie reggae z Gdyni - zero rastafarianizmu), Trawnik (weterani ulicznej sztajerki z Żoliborza), Band Of Endless Noise (prawdzwa avangarda post-noise), Karpaty Magiczne (etno-core z Nowego Sączu, muzyka dla wegetariańskim ekologów w sandałach), kwartet Non Stop (ekscentryczna grupa smyczków z warszawskej Akademii Muzycznej), Jedynie Skała (zabawa dziennikarzy pisma "Tylko Rock") czy wreszcie prawdziwie odkrywczy skład Killa Familla z Warszawy (awangarda polskiego rapu). Jest wszystko. Maciej Magura Góralski

Tytuły utworów:

ŚWIETLICKI/NON STOP Małe Psy
IŁ-62 Armageddon
KARPATY MAGICZNE Mam Dość
TRAWNIK Telewizja
PUSTKI Święty Szczyt
FUSY Wojny Gwiezdne
ALIANS Ambicja
STREFA ZAGROŻENIA Mam Dość
ID Rubinowe Szkło
PIDZAMA PORNO Święty Szczyt
MC GLENNSKI Medley
HAPPY PILLS Telewizja
THE BAND OF ENDLESS NOISE Król Much
PARTIA Mam Dość
SSAKI Małe Psy
OLAFF Wojny Gwiezdne
KARATE KID 157 Święty Szczyt
DEZERTER Dolina Lalek
PDS Armageddon

Okładkę płyty składającą się z serii kilkunastu rysunków ilustrujących poszczególne piosenki zaprojektował Wilhelm Sasnal - uznawany obecnie za jednego z najlepszych malarzy nowego pokolenia.
A na drugiej części znajdą się min.: Futro, T. Love, Farben Lehre, Analogs, Komety, Killa Famila, Starzy Singers i inni.

Manufaktura Legenda/W Moich Oczach ul. Prusa 32/11, 41-902 Bytom tel. (032) 281 05 83, 0501 189 121, fax. (032) 281 90 13 e-mail: oczy@wmoichoczach.com.pl Internet: www.wmoichoczach.com.pl
Źródło: INDEPENDENT.PL


"Kryzys wiecznie żywy" Przekrój 09.11.2003.

Prymitywny muzycznie Kryzys dziś okazuje się wielkim zjawiskiem kulturowym. (...) W manifestach Kryzys wzywał do odrodzenia zabitej przez dyskoteki autentycznej kultury młodzieżowej. W piosenkach to był zupełnie inny język niż tamten z oficjalnego radia. Bez cenzury. W "Dolinie lalek" - o erotycznych frustracjach licealistów - dosadny, wręcz wulgarny. W "Telewizji" - o bohaterach PRL-owskich seriali - prześmiewczy; skądinąd również filmami (Lucasa i Herzoga) inspirowane były "Wojny gwiezdne" i "Rubinowe szkło". To były także kawałki uniwersalnych prawd, jak "Ambicja" (o tym, że jest zabójcza) czy "Małe psy" (o tym, że najgłośniej szczekają, bo się najbardziej boją). Wreszcie - apokaliptyczne odniesienia biblijne w "Świętym szczycie" czy "Armageddonie". Ten ostatni nurt rozwijany był w piosenkach powstałej na gruzach Kryzysu i Tiltu Brygady Kryzys (już bez Magury) (...)
Sam Magura do dziś tryska energią - kto inny namówiłby 40 wykonawców do nagrania swoich piosenek, a eksportową gwiazdę polskiego malarstwa Wilhelma Sasnala do zilustrowania tej płyty? Tylko czemu wydawca rozbił tę publikację na dwie i każe nam czekać kolejnych parę miesięcy na część drugą, gdzie pojawią się gwiazdorski T.Love, klubowe Futro i hiphopowa Killa Familla.
Paweł Dunin-Wąsowicz, Przekrój z 9.11.2003


"Projekt Organiczny" Teraz Rock nr 12/2003

Ukazała się wreszcie długo zapowiadana płyta Tribute To Kryzys. Zainteresowanie przeszło nasze najśmielsze oczekiwania - opowiada Maciej Góralski, perkusista i autor tekstów legendarnej grupy. W przeciwieństwie do spreparowanych projektów, jak "Punk Rock Later", ten jest organiczny - nie było żadnego sztabu, briefingów... Dlatego trwało to trzy lata. Samemu trudno jest prowadzić sprawę. Trzeba przecież pracować, robić zakupy, zajmować się dziećmi. Nie było żadnej reklamy, nie podłączaliśmy się pod żadne patronaty, a jednak udało się sprzedać cały pierwszy nakład. Mam nadzieję, że to będzie dalej tak schodziło. (...)
"Teraz Rock" nr 12/2003
więcej na stronie "Teraz Rocka"


"Punk u bram" Newsweek nr 2/2001

(...) Repertuar zespołu Kryzys ma przeszło dwadzieścia lat, ale do wyrażenia tych nastrojów nadaje się znakomicie. W czasach późnego Gierka teksty zespołu atakowały młodych konformistów, którzy robili kariery w strukturach skorumpowanego aparatu politycznego i gospodarczego. Dzisiaj pasują do kontestowania kultu pieniądza, jakiemu hołduje generacja rozpoczynająca dorosłe życie po dziesięciu latach panowania wolnego rynku i demokracji. "Twoja ambicja zabija ciebie / ambicja to twój wróg" - śpiewał przed dwudziestu laty Robert Brylewski, lider, gitarzysta i wokalista grupy. Dziś ten refren wykrzykuje Muniek Staszczyk.
Agnieszka Kowalczewska, Newsweek nr 2/2001, artykuł "Punk u bram"; zob. całość na stronie Newsweeka.


"Recenzja płyty" Muza, listopad 2003

(...) Kilka pokoleń muzyków wychowało się na jedynej płycie (wydanej tylko na Zachodzie) i legendzie, która po Kryzysie została. I to oni wzięli się za przerobienie i przypomnienie tych świetnych numerów. Co ciekawe, nie była to płyta na zlecenie, a dość spontaniczna akcja, którą rozpoczęło nagranie przez T.Love w '99 Ambicji na płytę Antyidol. Trzeba było trochę poczekać na jej ukazanie się, ale - jak stare powiedzenie mówi - lepiej późno niż wcale. Tak więc i z Doliny lalek trzeba się cieszyć, bo w natłoku sterowanych odgórnie przez firmy płytowe wydawnictw jest to powiew świeżości. Utwory, mimo 25 lat na karku, wciąż brzmią świetnie, a teksty Góralskiego niestety dalej zaskakują aktualnością. Każdy z wykonawców napiętnował numery Kryzysu swoim charakterem. (...)
Jest już gotowa druga część hołdu, która ma być dostępna już w grudniu. Pojawią się tam m.in. T.Love, Futro, Farben Lehre, Komety. Czekam.
Leszek Gnoiński, Muza, listopad 2003 (całośc recenzji nastronie pisma)


Mirosław Pęczak, Polityka

(...) Odświeżenie starych kawałków Kryzysu przez tak różne zespoły jak Dezerter, Partia, Happy Pils czy Pidżama Porno wypada na "Tribute To Kryzys" znakomicie, może dlatego, że żadna z tych kapel nie poprawia oryginału, jeno gra po swojemu. Inna sprawa, chyba ważniejsza - za pomysłem, prócz uhonorowania Kryzysu, stoi jeszcze przeświadczenie, że dzisiejsza skomercjalizowana kultura potrzebuje dopełnienia, choćby takiego jak przypomnienie legendy i etosu niepokornego zbuntowanego rocka. I za taką próbę należą się brawa.
Mirosław Pęczak, Polityka (całość na stronie Polityki)


Darek Foks, Aktivist grudzień 2003

Świetna płyta dla starych chłopców i ich zawsze młodych dziewczyn, mimochodem z wdziękiem komentująca przedsięwzięcie pod tytułem "Punk Rock Later", które było do czegoś potrzebne "Gazecie Wyborczej", a które twórcy Kryzys raczej olali. (...)
Dziewiętnastu zaproszonych wykonawców przyłożyło się, poważnie podeszło do sprawy, i dzięki ich postawie możemy posłuchać klasyki polskiego punk rocka w różnych odcieniach. (...) Niebawem ukaże się druga część. I można już pomyśleć o trzeciej, bo tych kawałków nie da się schrzanić.
Darek Foks, Aktivist grudzień 2003


Darek Anaszko, "Off - independent culture" styczeń 2004

Wreszcie! Na tę płytę przyszło czekać bardzo długo. Ale patrząc na efekt końcowy, na ogrom pracy, jaki wykonany został przez wydawcę - przestaje to dziwić, gdyż efekt ten jest więcej niż satysfakcjonujący. (...)
Dla każdego coś miłego? Bynajmniej - po prostu autorskie podejście do wyjściowego materiału. Bo jeśli robić "tribute'y" to tylko tak, jak zrobili to Maciej Magura Góralski (bębniarz i autor tekstów Kryzysu, "spiritus movens" całości) i Sławek Pakos (wydawca). Dzięki nim dostaliśmy niezaprzeczalnie jedno z największych polskich wydarzeń płytowych 2003 roku. A przecież to jeszcze nie koniec - przed nami druga część a na niej m.in. Starzy Singers, Komety, Analogs, czy Killa Familla.
Darek Anaszko, magazyn "Off - independent culture" (całość dostępna będzie w drugim numerze pisma - styczeń 2004)


"Pamiętajcie o Kryzysie" Gazeta Wyborcza 20.10.2003

(...) To prawdziwy przegląd stanu polskiego undergroundu. Pojawiają się na nim wykonawcy awangardowi, postrockowi, punkowi, hardcore'owi, a nawet związani z muzyką klubową. Dla wszystkich proste, punkowe piosenki Kryzysu okazują się wciąż żywym źródłem inspiracji. (...)
W projekcie poświęconym Kryzysowi wzięło w sumie udział ponad 40 zespołów. Na "Dolinie lalek" znalazło się miejsce dla 19 wykonawców. Już teraz czekam na jej kontynuację. Warto.
Robert Sankowski, Gazeta Wyborcza z 20.10.2003


Artur Pleskot, independent.pl

(...) Dlaczego płyta jest niebanalna? Odpowiedź jest prosta. Mamy przed sobą dziewiętnaście różnorakich interpretacji klasycznych utworów kultowego zespołu. No bo co może łączyć minimalistę Karate Kida 157 z zespołem Pustki i Pidżamą Porno? Nagrali cover "Świętego Szczytu". Wersja Karate Kida, czyli Bartka Felczaka to klimatyczny, niepokojący ambient, natomiast wersja Pustek to archaiczny, hałaśliwy rock'n'roll w klimacie The Stooges i Velvet Underground. Interpretacja Pidżamy to lekko bujający punk. Wszystkie te wersje zaskakujące i przekonujące. (...)
Słuchając tej płyty nikt nie powie - "Jestem już zmęczony". Czekam na drugą cześć.
Artur Pleskot; całość recenzji na independent.pl


Jagoda S. Frycz, "Teraz Rock" nr 12/2003

(...) Jak to z kowerami bywa, można je ugryźć na wiele sposobów. (...) Można też - jest to podejście najlepsze - zachować ducha kompozycji, nadając jej zarazem piętno własnego stylu. Tak postąpił Alians z nasyconą dęciakami Ambicją, IŁ-62 wznosząc na nowy poziom Armageddon (ta linia wokalna!), Happy Pills ze znakomitą, ciepłą wersją Telewizji czy Ssaki funkowo obchodzące się z Małymi psami (...)
Jagoda S. Frycz, "Teraz Rock" nr 12/2003





Taka mogła być okładka

Alternatywne projekty okładki podesłane na konkurs ogłoszony w Radiostacji.
Cztery pierwsze autorstwa Petra z formacji IŁ-62.






































Materiały uzyskane między innymi ze strony serpent.pl

www.serpent.pl

Powrót - Wydawnictwa